De reisorganisatie wil mijn pakketreis opzeggen of wijzigen

U kijkt al maanden uit naar uw vakantie in Turkije. Twee weken voor vertrek krijgt u te horen dat u niet in het gekozen hotel kunt verblijven. De reisorganisatie biedt een ander hotel aan. Moet u deze of een andere wijziging accepteren? En wat zijn de regels wanneer de reisorganisatie de reis opzegt?

Meer informatie & tips

  • 1. Is er sprake van een pakketreis?

    Er is alleen sprake van een pakketreis wanneer:

    1. De reis bestaat uit minstens 2 diensten, bijvoorbeeld accommodatie en een vliegticket.

    2. De reis duurt minstens 24 uur en bevat minimaal 1 overnachting.

    Let op: ook wanneer u samen met een reisbureau uw reis samenstelt met verschillende diensten is er sprake van een pakketreis. Het reisbureau is dan de reisorganisatie.

    Bij een pakketreis hebt u wat meer bescherming op grond van de wet dan wanneer u zelf de onderdelen van uw reis boekt. De meeste reisorganisaties of reisbureaus zijn aangesloten bij de ANVR. De ANVR controleert haar leden op kwaliteit en zorgt er voor dat zij zich aan de regels houden. 

    Wanneer er geen sprake is van een pakketreis gelden onderstaande regels niet. Uw rechten bij een vertraging of annulering van een los geboekte vlucht leest u in de artikelen Mijn vlucht is vertraagd en Mijn vlucht is geannuleerd. Voor overige vragen, neem contact met ons op.

  • 2. Moet ik een wijziging accepteren?

    Een wijziging in de reis mag de reisorganisatie alleen doorvoeren wanneer er een gewichtige reden is. Of u het voorstel van de reisorganisatie moet accepteren hangt af van de vraag of het een grote of kleine wijziging is.

    Een grote wijziging kunt u afwijzen of accepteren. Wanneer u een grote wijziging afwijst kan de reisorganisatie besluiten de reisovereenkomst op te zeggen. Lees verder onder 3 voor de regels bij opzegging. Accepteert u de wijziging wel, maar wordt uw reis hierdoor verslechterd? Dan kunt u de reisorganisatie vragen u hiervoor te compenseren.

    Een kleine wijziging moet u meestal accepteren. Soms hoeft dit niet wanneer het nadeel voor u oplevert. Het kan ook zijn dat de reisorganisatie u voor dit nadeel moet compenseren.

  • 3. Wat zijn mijn rechten bij opzegging?

    De reisorganisatie kan een reisovereenkomst alleen opzeggen wanneer er sprake is van een  gewichtige reden. Een reisorganisatie moet u dan wel een reis van dezelfde of betere kwaliteit aanbieden. U bent niet verplicht hiermee akkoord te gaan.

    Indien u het aanbod afwijst is de reisorganisatie verplicht u de reissom terug te betalen. Daarnaast moet de reisorganisatie uw schade door de opzegging vergoeden. U kunt ook een vergoeding vragen voor misgelopen reisgenot.

    Wanneer er sprake is van overmacht is de reisorganisatie niet verplicht uw reissom terug te betalen en uw schade te vergoeden. Overmacht kan bijvoorbeeld een natuurramp of oorlog zijn. Overboeking wordt niet gezien als overmacht. Misschien hebt u bij overmacht wel recht op een uitkering uit het calamiteitenfonds als de reisorganisatie hierbij is aangesloten. Neem hierover contact op met de reisorganisatie.

  • 4. Laat de reisorganisatie uw reactie op het voorstel weten

    Indien u niet instemt met de opzegging of wijziging, leg dan duidelijk uit waarom niet. Wanneer u aanspraak maakt op een schadevergoeding, stuur dan direct bewijzen van uw schade mee. 

  • 5. Naar de Geschillencommissie

    Komt er geen (goede) oplossing dan kunt u naar De Geschillencommissie Reizen (https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/reizen/). Voorwaarde is dat de reisorganisatie is aangesloten. Aan het besluit van De Geschillencommissie moeten beide partijen zich houden. Als De Geschillencommissie uw klacht niet kan behandelen kunt u naar de rechter.

    Let op: De Geschillencommissie vraagt klachtengeld. De hoogte hiervan verschilt per commissie. U krijgt het klachtengeld (deels) terug van de reisorganisatie als u gelijk krijgt.

    Hebt u hulp nodig, neem dan contact met ons op.

Onze oplossingen

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering bij Interpolis? Maak dan gebruik van onze RechtsHulp zonder verzekering. Hiervoor werkt Interpolis samen met LegalGuard.

image description

Dienstverlening Reizen: Persoonlijk advies over uw rechtspositie

Heeft u problemen met een reisorganisator? Bijvoorbeeld omdat uw verre reis overboekt blijkt? Of zijn er andere problemen? Dan kunnen wij u helpen, als het gaat om een Nederlandse reisorganisatie.

Waar sta ik? Wat kan ik juridisch allemaal doen? Wat zou jij doen in mijn situatie?
Allemaal vragen die wij voor u kunnen beantwoorden.

U krijgt persoonlijk advies over uw rechten en plichten. Natuurlijk bekijkt de jurist ook of alle regels goed zijn toegepast.
De jurist gaat eerst alle stukken bestuderen. Daarna krijgt u een advies over uw rechtspositie. Bijvoorbeeld of u in uw recht staat.
En over welke vervolgstappen het beste voor u zijn.

Lees meer € 299,00
image description

Dienstverlening Reizen: Onderhandelen door een jurist

Heeft u problemen met een reisorganisator? Bijvoorbeeld omdat uw verre reis overboekt blijkt? Of zijn er andere problemen? Dan kunnen wij u helpen, als het gaat om een Nederlandse reisorganisatie.

Een jurist verdiept zich eerst in uw situatie en stelt met u een strategie op. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken hoe we het beste de onderhandeling in kunnen gaan. De jurist onderhandelt daarna voor u met de andere partij. Hier hoeft u niet bij te zijn. Uw belangen zijn in vertrouwde handen.

Lees meer € 699,00
image description

Dienstverlening Reizen: Juridische procedure voeren

Heeft u problemen met een reisorganisator? Bijvoorbeeld omdat uw verre reis overboekt blijkt? Of zijn er andere problemen? Dan kunnen wij u helpen, als het gaat om een Nederlandse reisorganisatie.

Een jurist voert namens u een juridische procedure. Bijvoorbeeld voor de rechtbank of een geschillencommissie.
U bepaalt samen met de jurist de beste strategie. De jurist voert daarna de procedure voor u. Zo wordt u persoonlijk bijgestaan.

Let op: u kunt deze oplossing alleen kiezen als u ook de oplossing 'Persoonlijk juridisch advies' al hebt gekregen.

Lees meer € 1689,00
Contact

Geschil met de reisorganisatie? Neem contact met ons op.

Bellen
  • 088 462 80 80
  • Openingstijden

    Maandag t/m vrijdag 09:00 tot 17:00

Post
LegalGuard Postbus 9150 7300 HZ Apeldoorn

Veel gestelde vragen

  • Kan ik mijn reis opzeggen of wijzigen?

    U kunt als reiziger de reis altijd opzeggen. Indien de reden van opzeggen bij u ligt kan de reisorganisatie annuleringskosten bij u in rekening brengen. De hoogte hangt af van het moment waarop u annuleert. Meestal staat dit vermeld in de voorwaarden. 

    U kunt de reisorganisatie ook vragen de reis te wijzigen. Bijvoorbeeld de vertrekdatum of locatie van verblijf. De reisorganisatie kan hiervoor kosten in rekening brengen. Op het moment dat u de vertrekdatum of het aantal reizigers wijzigt kan dit door de reisorganisatie als een deelannulering worden gezien. Hiervoor kan de reisorganisatie annuleringskosten vragen. 

  • Mag een reisorganisatie de prijs van de reis verhogen?

    De reisorganisatie mag een prijs alleen verhogen wanneer:

    • Dit in de algemene voorwaarden staat en;
    • De prijsverhoging meer dan 20 dagen voor vertrek wordt doorberekend en;
    • Het gaat om kosten die samenhangen met vervoerskosten, brandstofprijzen of wisselkoersen.

    De reisorganisatie moet de prijsverhoging uitleggen. U mag de prijswijziging afwijzen. Wil de reisorganisatie de reis niet leveren voor de oorspronkelijke prijs? Dan moet de reisorganisatie u de aanbetaling of reissom terugbetalen.

Advies & Contact