Wat u zelf kunt doen bij een vertraagde vlucht

Uw vlucht heeft vertraging. U mist hierdoor, bijvoorbeeld een vakantiedag of een belangrijke afspraak. Ook hebt u extra kosten voor eten en drinken en moet u misschien ergens overnachten. Hebt u recht op een vergoeding? Zo ja, wat moet u dan doen?

Meer informatie & tips

  • 1. Waar vandaan bent u vertrokken?

    Om recht te hebben op vergoeding of verzorging moet de luchthaven van vertrek in de Europese Unie liggen. Vertrekt u buiten de Europese Unie, dan moet u met een Europese luchtvaartmaatschappij naar een luchthaven in de Europese Unie vliegen. Dit is één van de regels in de Europese verordening.

    Daarnaast bent u op tijd ingecheckt, is de vlucht betaald en is de vertraging bevestigd door de luchtvaartmaatschappij.

  • 2. Hebt u recht op verzorging?

    Als blijkt dat u vertraging hebt, bent u vaak al op het vliegveld. In sommige gevallen is de luchtvaartmaatschappij verplicht u het volgende aan te bieden:

    • Eten en drinken (afhankelijk van de duur van de vertraging en de lengte van de vlucht)
    • Een hotelovernachting als dat nodig is
    • Vervoer naar het hotel
    • Twee gratis telefoongesprekken of e-mails

    Of u recht hebt op verzorging hangt af van de lengte van de vlucht, duur van de vertraging en of de vlucht binnen of buiten de EU was.

    Vluchten binnen de EU

    • Vluchtafstand van minder dan 1500 km en meer dan twee uur vertraging
    • Vluchtafstand van meer dan 1500 km en meer dan drie uur vertraging

    Vluchten van of naar een land buiten de EU

    • Vluchtafstand van minder dan 1500 km en meer dan twee uur vertraging
    • Vluchtafstand van 1500 tot 3500 km en meer dan drie uur vertraging
    • Vluchtafstand is meer dan 3500 km en u hebt meer dan vier uur vertraging

    Tip

    Bewaar de bonnetjes van kosten die u zelf maakt. De kosten kunt u later terugvragen aan de luchtvaartmaatschappij.

  • 3. Hebt u recht op een schadevergoeding?

    U hebt recht op een schadevergoeding als u drie uur of langer vertraging hebt. Het is hierbij niet van belang dat u ook schade hebt geleden. De hoogte van de vergoeding hangt af van de lengte van de vlucht en of de vlucht binnen of buiten de EU was.

    Vluchten binnen de EU

    • 250 euro bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
    • 400 euro bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km

     

    Vluchten van of naar een land buiten de EU

    • 250 euro bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
    • 400 euro bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
    • 600 euro bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km
  • 4. Is er sprake van overmacht?

    Als er sprake is van overmacht, is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht een schadevergoeding te betalen. Wel is de luchtvaartmaatschappij dan verplicht u te verzorgen. Zie 2.

    Situaties van overmacht zijn bijvoorbeeld

    • Wanneer een vliegtuig kapot is en altijd het benodigde onderhoud is uitgevoerd
    • Wanneer een vliegtuig moet uitwijken omdat er passagiers aan boord ziek worden en medische behandeling nodig hebben
    • Noodweer
    • Oorlog of politieke onstabiliteit
    • Stakingen
  • 5. Vraag de luchtvaartmaatschappij om de vergoeding te betalen.

    Doe dit in ieder geval binnen twee jaar na de vertraging. Anders bent u te laat en hebt u geen recht meer op een vergoeding.

    Stuur een brief met de volgende informatie:

    • De schadevergoeding waarop u volgens u recht hebt
    • Eventueel de vraag om vergoeding van de verzorging als de luchtvaartmaatschappij deze niet heeft aangeboden
    • De termijn van twee weken waarin u betaling wenst
    • Eventueel wat u doet wanneer de luchtvaartmaatschappij niet betaalt

    Voorbeeldbrief klacht vertraging vlucht

    Stuur de brief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd bewijzen dat u de brief gestuurd hebt. Als u een e-mail stuurt, vraag dan om een ontvangstbevestiging.

  • 6. De luchtvaartmaatschappij betaald niet, wat nu?

    Komt er geen (goede) oplossing of reageert de luchtvaartmaatschappij niet? Dan kunt u naar De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stappen. Leg uw klacht daar voor.

    Aan het besluit van de ILT hoeft de luchtvaartmaatschappij zich niet te houden. Doet de luchtvaartmaatschappij dat inderdaad niet, dan kunt u naar de rechter.

    Hebt u hulp nodig, neem dan contact met ons op.

Onze oplossingen

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering bij Interpolis? Maak dan gebruik van onze RechtsHulp zonder verzekering. Hiervoor werkt Interpolis samen met LegalGuard.

image description

Dienstverlening Reizen: Persoonlijk advies over uw rechtspositie

Heeft u problemen met een reisorganisator? Bijvoorbeeld omdat uw verre reis overboekt blijkt? Of zijn er andere problemen? Dan kunnen wij u helpen, als het gaat om een Nederlandse reisorganisatie.

Waar sta ik? Wat kan ik juridisch allemaal doen? Wat zou jij doen in mijn situatie?
Allemaal vragen die wij voor u kunnen beantwoorden.

U krijgt persoonlijk advies over uw rechten en plichten. Natuurlijk bekijkt de jurist ook of alle regels goed zijn toegepast.
De jurist gaat eerst alle stukken bestuderen. Daarna krijgt u een advies over uw rechtspositie. Bijvoorbeeld of u in uw recht staat.
En over welke vervolgstappen het beste voor u zijn.

Lees meer € 299,00
image description

Dienstverlening Reizen: Onderhandelen door een jurist

Heeft u problemen met een reisorganisator? Bijvoorbeeld omdat uw verre reis overboekt blijkt? Of zijn er andere problemen? Dan kunnen wij u helpen, als het gaat om een Nederlandse reisorganisatie.

Een jurist verdiept zich eerst in uw situatie en stelt met u een strategie op. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken hoe we het beste de onderhandeling in kunnen gaan. De jurist onderhandelt daarna voor u met de andere partij. Hier hoeft u niet bij te zijn. Uw belangen zijn in vertrouwde handen.

Lees meer € 699,00
image description

Dienstverlening Reizen: Juridische procedure voeren

Heeft u problemen met een reisorganisator? Bijvoorbeeld omdat uw verre reis overboekt blijkt? Of zijn er andere problemen? Dan kunnen wij u helpen, als het gaat om een Nederlandse reisorganisatie.

Een jurist voert namens u een juridische procedure. Bijvoorbeeld voor de rechtbank of een geschillencommissie.
U bepaalt samen met de jurist de beste strategie. De jurist voert daarna de procedure voor u. Zo wordt u persoonlijk bijgestaan.

Let op: u kunt deze oplossing alleen kiezen als u ook de oplossing 'Persoonlijk juridisch advies' al hebt gekregen.

Lees meer € 1689,00
Contact

Heeft uw vlucht vertraging? Neem contact met ons op.

Bellen
  • 088 462 80 80
  • Openingstijden

    Maandag t/m vrijdag 09:00 tot 17:00

Post
LegalGuard Postbus 9150 7300 HZ Apeldoorn

Veel gestelde vragen

Meer veelgestelde vragen

Advies & Contact