Wat u zelf kunt doen als uw vlucht is geannuleerd

Uw vlucht is geannuleerd. U mist hierdoor, bijvoorbeeld een belangrijke afspraak. Ook hebt u extra kosten voor eten en drinken en moet u misschien ergens overnachten. Hebt u recht op een vergoeding? Zo ja, wat moet u dan doen?

Meer informatie & tips

  • 1. Waar vandaan bent u vertrokken?

    Om recht te hebben op vergoeding of verzorging moet de luchthaven van vertrek in de Europese Unie liggen. Vertrekt u buiten de Europese Unie, dan moet u met een Europese luchtvaartmaatschappij naar een luchthaven in de Europese Unie vliegen. Dit is één van de regels in de Europese verordening.

    Daarnaast bent u op tijd ingecheckt, is de vlucht betaald En is de annulering bevestigd door de luchtvaartmaatschappij.

  • 2. Keuze tussen geld terug of ander vliegticket.

    Wanneer de luchtvaartmaatschappij uw vlucht annuleert, kunt u kiezen voor een ander vliegticket of uw geld terug. 

    Kiest u voor uw geld terug, dan moet de luchtvaartmaatschappij binnen zeven dagen uw geld terugbetalen.

  • 3. Hebt u recht op verzorging?

    Wanneer u kiest voor een ander vliegticket is de luchtvaartmaatschappij verplicht u de volgende zaken aan te bieden tot u vertrekt:

    • Eten en drinken (afhankelijk van de duur van de vertraging en de lengte van de vlucht)
    • Een hotelovernachting als dat nodig is
    • Vervoer naar het hotel
    • Twee gratis telefoongesprekken of e-mails

     

    Tip

    Bewaar de bonnetjes van kosten die u zelf voorschiet. Deze kunt u later terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij.

  • 4. Hebt u recht op schadevergoeding?

    Als uw vlucht wordt geannuleerd hebt u vaak recht op een schadevergoeding. De hoogte hangt af van de afstand die u vliegt, of u binnen of buiten de EU vliegt en hoe veel later u (bij de keuze voor een andere vlucht) op uw bestemming arriveert.

    Binnen de EU

    • 250 euro bij een geannuleerde vlucht tot 1500 km
    • 400 euro bij een geannuleerde vlucht van meer dan 1500 km

    Van of naar een land buiten de EU

    • 250 euro bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
    • 400 euro bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
    • 600 euro bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km
  • 5. Is er sprake van overmacht?

    Als er sprake is van overmacht, is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht een schadevergoeding te betalen. Wel is de luchtvaartmaatschappij dan verplicht u te verzorgen. Zie 2.

    Situaties van overmacht zijn bijvoorbeeld

    • Wanneer een vliegtuig kapot is en altijd het benodigde onderhoud is uitgevoerd
    • Wanneer een vliegtuig moet uitwijken omdat er passagiers aan boord ziek worden en medische behandeling nodig hebben
    • Noodweer
    • Oorlog of politieke onstabiliteit
    • Stakingen
  • 6. Wanneer krijgt u géén vergoeding?

    De luchtvaartmaatschappij hoeft u geen schadevergoeding te betalen in de volgende situaties:

    • De luchtvaartmaatschappij informeert u minimaal twee weken voor vertrek van de vlucht over de annulering
    • De luchtvaartmaatschappij informeert u tussen twee weken en zeven werkdagen voor vertrek en u krijgt een andere vlucht aangeboden op dezelfde dag. Deze vlucht vertrekt tussen twee uur voor de geplande tijd en arriveert binnen uw geplande tijd van uw oorspronkelijke vlucht
    • U bent minder dan zeven werkdagen voor vertrek geïnformeerd en krijgt een andere vlucht aangeboden. Deze vlucht vertrekt maximaal een uur eerder dan de geplande tijd en komt binnen twee uur na de geplande tijd van uw oorspronkelijke vlucht
  • 7. Vraag de luchtvaartmaatschappij de vergoeding te betalen.

    Doe dit in ieder geval binnen twee jaar na de vertraging. Anders bent u te laat en hebt u geen recht meer op een vergoeding.

    Stuur een brief met de volgende informatie:

    • De schadevergoeding waarop u volgens u recht hebt
    • Eventueel de vraag om vergoeding van de verzorging als de luchtvaartmaatschappij deze niet heeft aangeboden
    • De termijn van twee weken waarin u betaling wenst
    • Eventueel wat u doet wanneer de luchtvaartmaatschappij niet betaalt

    Voorbeeldbrief klacht vertraging vlucht

    Stuur de brief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd bewijzen dat u de brief gestuurd hebt. Als u een e-mail stuurt, vraag dan om een ontvangstbevestiging.

     

  • 8. De luchtvaartmaatschappij betaalt niet, wat nu?

    Komt er geen (goede) oplossing of reageert de luchtvaartmaatschappij niet? Dan kunt u naar De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stappen. Leg uw klacht daar voor.

    Aan het besluit van de ILT hoeft de luchtvaartmaatschappij zich niet te houden. Doet de luchtvaartmaatschappij dat inderdaad niet, dan kunt u naar de rechter.

    Hebt u hulp nodig, neem dan contact met ons op.

Onze oplossingen

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering bij Interpolis? Maak dan gebruik van onze RechtsHulp zonder verzekering. Hiervoor werkt Interpolis samen met LegalGuard.

image description

Dienstverlening Reizen: Persoonlijk advies over uw rechtspositie

Heeft u problemen met een reisorganisator? Bijvoorbeeld omdat uw verre reis overboekt blijkt? Of zijn er andere problemen? Dan kunnen wij u helpen, als het gaat om een Nederlandse reisorganisatie.

Waar sta ik? Wat kan ik juridisch allemaal doen? Wat zou jij doen in mijn situatie?
Allemaal vragen die wij voor u kunnen beantwoorden.

U krijgt persoonlijk advies over uw rechten en plichten. Natuurlijk bekijkt de jurist ook of alle regels goed zijn toegepast.
De jurist gaat eerst alle stukken bestuderen. Daarna krijgt u een advies over uw rechtspositie. Bijvoorbeeld of u in uw recht staat.
En over welke vervolgstappen het beste voor u zijn.

Lees meer € 299,00
image description

Dienstverlening Reizen: Onderhandelen door een jurist

Heeft u problemen met een reisorganisator? Bijvoorbeeld omdat uw verre reis overboekt blijkt? Of zijn er andere problemen? Dan kunnen wij u helpen, als het gaat om een Nederlandse reisorganisatie.

Een jurist verdiept zich eerst in uw situatie en stelt met u een strategie op. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken hoe we het beste de onderhandeling in kunnen gaan. De jurist onderhandelt daarna voor u met de andere partij. Hier hoeft u niet bij te zijn. Uw belangen zijn in vertrouwde handen.

Lees meer € 699,00
image description

Dienstverlening Reizen: Juridische procedure voeren

Heeft u problemen met een reisorganisator? Bijvoorbeeld omdat uw verre reis overboekt blijkt? Of zijn er andere problemen? Dan kunnen wij u helpen, als het gaat om een Nederlandse reisorganisatie.

Een jurist voert namens u een juridische procedure. Bijvoorbeeld voor de rechtbank of een geschillencommissie.
U bepaalt samen met de jurist de beste strategie. De jurist voert daarna de procedure voor u. Zo wordt u persoonlijk bijgestaan.

Let op: u kunt deze oplossing alleen kiezen als u ook de oplossing 'Persoonlijk juridisch advies' al hebt gekregen.

Lees meer € 1689,00
Contact

Uw vlucht is geannuleerd? Neem contact met ons op!

Bellen
  • 088 462 80 80
  • Openingstijden

    Maandag t/m vrijdag 09:00 tot 17:00

Post
LegalGuard Postbus 9150 7300 HZ Apeldoorn

Veel gestelde vragen

Meer veelgestelde vragen

Advies & Contact