Wat u zelf kunt doen als u het product niet goed vindt

U bent niet tevreden over een product dat u hebt gekocht. Het voldoet niet aan uw verwachtingen of het product is kapot. Wat kunt u doen? De volgende informatie helpt u op weg.

Meer informatie & tips

  • 1. Hebt u garantie?

    Soms hebt u garantie op een product. De garantieperiode staat vaak op de bon of factuur. De garantievoorwaarden bepalen wanneer u de verkoper kunt aanspreken voor problemen met het product.

    Wettelijke garantie

    Als er geen garantieperiode is, kunt u misschien beroep doen op de wettelijke garantie. Een verkoper is verplicht u een goed product te leveren dat u op een normale manier kunt gebruiken.

    Een voorbeeld

    U hebt een cirkelzaag gekocht. U mag verwachten dat u met de zaag makkelijk planken kan doorzagen. Het is niet logisch dat u met de cirkelzaag ook boomstammen met een bepaalde dikte kunt zagen. Zegt de verkoper dat dit wel kan, dan moet de cirkelzaag dit ook kunnen.

    Wanneer is de klacht ontstaan?

    Vertoont het product binnen 6 maanden na aankoop gebreken, dan bepaalt de wet dat het product niet goed was op het moment van verkoop. De verkoper moet dan bewijzen dat het product wel goed was. Vertoont het product na 6 maanden gebreken, dan moet de koper bewijzen dat het product niet goed was op moment van verkoop.

    Informatie- en onderzoeksplicht

    De verkoper heeft een informatieplicht. Dit betekent dat hij moet aangeven wat hij over het product weet. Op uw beurt moet u nagaan of een product geschikt is voor een bepaald gebruik.

  • 2. Meld uw klacht op tijd

    Is het product niet goed en is dit niet uw schuld? Meld de klacht dan zo snel mogelijk bij de verkoper. U moet dit doen binnen twee maanden nadat u het gebrek hebt ontdekt. Vraag de verkoper:

    • Het gebrek te herstellen
    • Of een vervangend product te sturen

    Soms is het eisen van een vervangend product onredelijk, bijvoorbeeld als het gebrek gemakkelijk te herstellen is. Wanneer een raam van de auto niet meer goed sluit, hebt u geen recht op een nieuwe auto.

  • 3. Stuur een ingebrekestelling

    Komt u niet samen met de verkoper tot een oplossing? Stuur dan een ingebrekestelling.

    Voorbeeldbrief ingebrekestelling

    Een ingebrekestelling is een brief waarin de volgende punten staan:

    • Informatie over de aankoop van het product, zoals de aankoopdatum, om welk (type) product het gaat en het aankoopbedrag
    • De klacht die u hebt over het product en wanneer deze klacht is ontstaan
    • Wat er al is besproken over uw klacht met de verkoper
    • Verzoek de verkoper binnen een termijn van twee weken de gebreken te herstellen of u een vervangend product te leveren
    • Geef eventueel aan wat u doet als de verkoper niet ingaat op uw vraag. Meer informatie vindt u onder punt 4.

    Stuur de brief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd aantonen dat u de brief hebt gestuurd.

  • 4. U krijgt geen reactie

    De verkoper reageert niet of negatief op uw brief. U kunt dan het volgende doen:

    1. U laat het product herstellen door een ander
      Vraag een offerte op om de hoogte van de kosten te bepalen en vraag de verkoper deze kosten te betalen.
    2. U laat de verkoper weten dat u de koop wilt terugdraaien
      Is de verkoper het hiermee eens dan moet hij u het aankoopbedrag terugbetalen en u het product teruggeven. Soms hebt u geen recht op terugbetaling van het gehele bedrag. Dit is vaak het geval als u het product lange tijd zonder problemen hebt gebruikt.
    3. U vraagt een schadevergoeding
      Als het product maar een klein gebrek heeft, kunt u de koop niet terugdraaien. U heeft wel recht op een schadevergoeding of korting. Een klein gebrek is bijvoorbeeld een klein kleurverschil in de stof van de bank.
  • 5. Naar De Geschillencommissie

    Komt u niet tot een oplossing, dan is het misschien nodig om naar de geschillencommissie of de rechter te gaan. Neem contact met ons op om dit te bespreken.

Onze oplossingen

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering bij Interpolis? Maak dan gebruik van onze RechtsHulp zonder verzekering. Hiervoor werkt Interpolis samen met LegalGuard.

image description

Consumentenkoop: Persoonlijk juridisch advies

Heeft u als particulier iets gekocht? En was dat bij een professionele verkoper, winkel of website? Dan helpen wij u als er iets mis is. Bijvoorbeeld omdat uw nieuwe bankstel al heel snel kapot is. Of als de nieuwe keuken niet naar wens is geleverd.

U krijgt persoonlijk advies over uw rechten en plichten. Natuurlijk bekijkt de jurist ook of alle regels goed zijn toegepast. De jurist gaat eerst alle stukken bestuderen. Daarna krijgt u een advies over uw rechtspositie. Bijvoorbeeld of u in uw recht staat. En over welke vervolgstappen het beste voor u zijn.

Lees meer € 299,00
image description

Consumentenkoop: Onderhandelen door een jurist

Heeft u als particulier iets gekocht? En was dat bij een professionele verkoper, winkel of website? Dan helpen wij u als er iets mis is. Bijvoorbeeld omdat uw nieuwe bankstel al heel snel kapot is. Of als de nieuwe keuken niet naar wens is geleverd.

Een jurist verdiept zich eerst in uw situatie en stelt met u een strategie op. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken hoe we het beste de onderhandeling in kunnen gaan. De jurist onderhandelt daarna voor u met de andere partij. Hier hoeft u niet bij te zijn. Uw belangen zijn in vertrouwde handen.

Lees meer € 699,00
image description

Consumentenkoop: Juridische procedure voeren

Heeft u als particulier iets gekocht? En was dat bij een professionele verkoper, winkel of website? Dan helpen wij u als er iets mis is. Bijvoorbeeld  als uw nieuwe keuken niet naar wens is geleverd.

Een jurist voert namens u een juridische procedure. Bijvoorbeeld voor de rechtbank of een geschillencommissie.
U bepaalt samen met de jurist de beste strategie. De jurist voert daarna de procedure voor u. Zo wordt u persoonlijk bijgestaan.

Let op: u kunt deze oplossing alleen kiezen als u ook de oplossing 'Persoonlijk juridisch advies' al hebt gekregen.

Lees meer € 1689,00
Contact

Ik vind het product niet goed? Neem contact met ons op.

Bellen
  • 088 462 80 80
  • Openingstijden

    Maandag t/m vrijdag 09:00 tot 17:00

Post
LegalGuard Postbus 9150 7300 HZ Apeldoorn

Veel gestelde vragen

Advies & Contact