Wat u zelf kunt doen als u het product niet goed vindt

U hebt een product gekocht van een particulier, bijvoorbeeld een fiets via Marktplaats. Maar de fiets voldoet niet aan uw verwachtingen of is kapot. Wat kunt u doen? De volgende informatie helpt u op weg.

Meer informatie & tips

  • 1. Waarom bent u niet tevreden?

    1. Het product is kapot
    2. Ik had andere verwachtingen

      Wat u van een product mag verwachten is afhankelijk van allerlei omstandigheden.

      Voorbeelden
      • De prijs van het product
      • Is het een nieuw product of een tweedehands product?
      • Is het een merkartikel of een product van een onbekende producent?
      • Wat is de verwachte levensduur van het product?
  • 2. Heeft de verkoper u voldoende informatie gegeven?

    Als het product kapot is of niet helemaal goed werkt, dan moet de verkoper u dit vertellen. Ook bijzondere eigenschappen van een product moet de verkoper melden.

  • 3. Hebt u zelf onderzoek gedaan?

    U hebt zelf een onderzoeksplicht. De verkoper hoeft u bijvoorbeeld niet te vertellen dat het raam van een auto kapot is, als dit duidelijk zichtbaar is. Ook moet u zelf onderzoeken of een product aan bijzondere wensen voldoet.

    Tip

    Maak duidelijke afspraken wanneer u een product koopt. Bijvoorbeeld over de eigenschappen, de prijs en de levertijd. Bevestig deze afspraken in een brief of e-mail aan de verkoper.

  • 4. Meld uw klacht op tijd

    Stuur de verkoper een brief of e-mail met de volgende punten:

    • De reden waarom u niet tevreden bent
    • Heeft de verkoper garantie verleend?
    • Heeft de verkoper informatie achter gehouden?
    • Hebt u zelf onderzoek gedaan naar het product voordat u het product kocht?

    Stuur deze brief binnen twee maanden nadat u er achter kwam dat het product niet goed was. De brief kunt u het beste aangetekend versturen. Met het verzendbewijs kunt u aantonen dat u de brief gestuurd hebt. Stuurt u een e-mail, vraag dan om een ontvangstbevestiging.

  • 5. Zoek samen naar een oplossing

    Ga in gesprek met de verkoper en zoek samen naar een oplossing. Leg deze afspraken vast in een brief of e-mail, dan hebt u hier bewijs van.

  • 6. Stuur een ingebrekestelling

    Een ingebrekestelling is een brief waarin de volgende punten staan:

    • Informatie over de aankoop van het product, zoals de aankoopdatum, om welk (type) product het gaat en het aankoopbedrag
    • De klacht die u hebt over het product en wanneer deze klacht is ontstaan
    • Wat u al over uw klacht heeft besproken met de verkoper
    • Verzoek de verkoper binnen twee weken de gebreken te herstellen of u een vervangend product te leveren

    Stuur de brief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd aantonen dat u de brief gestuurd hebt. Stuurt u een e-mail, vraag dan om een ontvangstbevestiging.

    Voorbeeld van een ingebrekestelling

  • 7. Geen reactie, wat nu?

    U kunt het volgende doen:

    1. U laat het product herstellen door een ander
      Vraag een offerte op om de hoogte van de kosten te bepalen en vraag de verkoper deze kosten te betalen.
    2. U laat de verkoper weten dat u de koop wilt terugdraaien
      Is de verkoper het hiermee eens dan moet hij u het aankoopbedrag terugbetalen en u het product teruggeven. Soms hebt u geen recht op terugbetaling van het gehele bedrag. Dit is vaak het geval als u het product lange tijd zonder problemen hebt gebruikt.
    3. U vraagt een schadevergoeding
      Als het product maar een klein gebrek heeft, kunt u de koop niet terugdraaien. U heeft wel recht op een schadevergoeding of korting. Een klein gebrek is bijvoorbeeld een klein kleurverschil in de stof van de bank.
Onze oplossingen

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering bij Interpolis? Maak dan gebruik van onze RechtsHulp zonder verzekering. Hiervoor werkt Interpolis samen met LegalGuard.

image description

Koop of verkoop: persoonlijk juridsch advies

Onze jurist kijkt met u hoe het zit met uw rechten en plichten en welke juridische stappen mogelijk zijn.

Waar sta ik? Wat kan ik juridisch allemaal doen? Wat zou jij doen in mijn situatie? Allemaal vragen die wij voor u kunnen beantwoorden.

U krijgt persoonlijk advies over uw rechten en plichten. Natuurlijk bekijkt de jurist ook of alle regels goed zijn toegepast. De jurist gaat eerst alle stukken bestuderen. Daarna krijgt u een advies over uw rechtspositie. Bijvoorbeeld of u in uw recht staat. En over welke vervolgstappen het beste voor u zijn.

Lees meer € 299,-
Contact

Ik vind het product niet goed? Neem contact met ons op.

Bellen
  • 088 462 80 80
  • Openingstijden

    Maandag t/m vrijdag 09:00 tot 17:00

Post
LegalGuard Postbus 9150 7300 HZ Apeldoorn

Veel gestelde vragen

Advies & Contact