Wat kunt u zelf doen als de koper niet tevreden is met het product

U hebt een product verkocht aan een particulier, bijvoorbeeld via Marktplaats. Helaas is de koper niet tevreden over het product en wil zijn geld terug. Wat kunt u doen?

Meer informatie & tips

  • 1. Waarom is de koper niet tevreden?

    1. Het product is kapot
    2. De koper had andere verwachtingen

      Wat de koper mag verwachten van een product is afhankelijk van allerlei omstandigheden.

      Voorbeelden
      • De prijs van het product
      • Is het een nieuw product of een tweedehands product?
      • Is het een merkartikel of een product van een onbekende producent?
      • Wat is de verwachte levensduur van het product?
  • 2. Hebt u de koper voldoende informatie gegeven?

    Als het product kapot is, of niet helemaal goed werkt dan moet u de koper dit vertellen. Ook bijzondere eigenschappen van een product moet u melden. Bijvoorbeeld als een heteluchtoven ook een stoomfunctie heeft.

  • 3. Heeft de koper zelf onderzoek gedaan?

    De koper heeft zelf een onderzoeksplicht. U hoeft de koper bijvoorbeeld niet te vertellen dat het raam van de auto kapot is, als dit duidelijk zichtbaar is. De koper moet ook zelf onderzoeken of het product voldoet aan bijzondere wensen.

    Tip

    Maak duidelijke afspraken wanneer u een product verkoopt. Bijvoorbeeld over de eigenschappen, de prijs en de levertijd. Bevestig deze afspraken in een brief of e-mail aan de koper.

  • 4. Zoek samen naar een oplossing

    Ga in gesprek met de koper en zoek samen naar een oplossing. Leg de afspraken vast in een brief of e-mail. Dan hebt u hier bewijs van. Komt u er samen niet uit? Dan moet u afwachten wat de koper doet.

  • 5. U ontvangt een ingebrekestelling

    De koper kan u een brief sturen waarin hij aangeeft dat hij niet tevreden is en waarom niet. Dit heet een ingebrekestelling. U krijgt dan de tijd om het probleem alsnog op te lossen. Dit is meestal twee weken. Als u het met de koper eens bent, maak hier dan afspraken over. Leg de afspraken vast in een brief of e-mail.

    Kunt u binnen de termijn niet voor een oplossing zorgen? Dan kan de koper soms van de koop afzien. Of bent u het niet met de koper eens? Laat dan aan de koper weten waarom u het niet eens bent. Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

Onze oplossingen

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering bij Interpolis? Maak dan gebruik van onze RechtsHulp zonder verzekering. Hiervoor werkt Interpolis samen met LegalGuard.

image description

Koop of verkoop: persoonlijk juridsch advies

Onze jurist kijkt met u hoe het zit met uw rechten en plichten en welke juridische stappen mogelijk zijn.

Waar sta ik? Wat kan ik juridisch allemaal doen? Wat zou jij doen in mijn situatie? Allemaal vragen die wij voor u kunnen beantwoorden.

U krijgt persoonlijk advies over uw rechten en plichten. Natuurlijk bekijkt de jurist ook of alle regels goed zijn toegepast. De jurist gaat eerst alle stukken bestuderen. Daarna krijgt u een advies over uw rechtspositie. Bijvoorbeeld of u in uw recht staat. En over welke vervolgstappen het beste voor u zijn.

Lees meer € 299,-
Contact

De koper is niet tevreden met het product? Neem contact met ons op.

Bellen
  • 088 462 80 80
  • Openingstijden

    Maandag t/m vrijdag 09:00 tot 17:00

Post
LegalGuard Postbus 9150 7300 HZ Apeldoorn

Advies & Contact