Wat u zelf kunt doen als uw telefoonrekening opeens veel hoger is

U hebt een telefoonabonnement, maar de telefoonrekening is veel hoger dan normaal. Wat kunt u doen? De volgende informatie helpt u op weg.

Meer informatie & tips

  • 1. Waar bestaat uw abonnement uit?

    Bekijk goed wat er wel en niet in uw abonnement zit. Een abonnement kan bestaan uit een aantal belminuten, sms’jes en een internetbundel. Hoeveel belminuten, sms’jes en internetdata u per maand hebt, staat in uw contract.

    Als u meer belt of sms’t dan in uw contract staat, dan moet u hiervoor apart betalen. Hoeveel u moet betalen per minuut, sms of MB dataverkeer, verschilt per telecombedrijf.

    In het buitenland

    Telefoongebruik in het buitenland zit vaak niet in uw abonnement. Kosten voor bellen, sms’en of internet hangen af van het land en de voorwaarden van het telecombedrijf.

    Tip

    Schakel in het buitenland uw data-roaming of uw internet uit. Dan voorkomt u dat u ongemerkt gebruik maakt van uw telefoon.

  • 2. Vraag een gespecificeerde rekening op

    Op de gespecificeerde rekening ziet u wat u verbruikt hebt en wat buiten uw abonnement valt. Kijk voor de tarieven ook in de algemene voorwaarden. Zijn de juiste tarieven gebruikt? Of vindt u dat er onjuiste kosten op uw rekening staan?

  • 3. Betaal het gedeelte van de rekening waar u het mee eens bent

    Als u het niet eens bent met een gedeelte van de rekening, moet u het resterende gedeelte alvast betalen. Over dat bedrag bent u het namelijk eens, en op dat bedrag heeft het telecombedrijf recht.

  • 4. Zoek samen naar een oplossing

    Kunt u de extra kosten op uw rekening niet verklaren, neem dan contact op met de telefoonprovider. Misschien kunnen zij de rekening ook verder toelichten. Probeer dan samen tot een oplossing te komen.

  • 5. Stuur een ingebrekestelling

    Komt u er niet uit met de telefoonprovider? Stuur dan een ingebrekestelling. Dat is een brief met de volgende informatie:

    • Het probleem. Met welke kosten bent u het niet eens? En waarom vindt u dat deze kosten niet juist zijn?
    • Een termijn waar binnen het bedrijf moet reageren. Twee weken is hiervoor gebruikelijk. Als in de algemene voorwaarden een reactietermijn wordt genoemd, moet het bedrijf zich hieraan houden.
    • U vermeldt ook dat wanneer het bedrijf uw probleem niet oplost, u verdere stappen gaat ondernemen.

    Voorbeeld ingebrekestelling

    Stuur de brief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd bewijzen dat u de brief gestuurd hebt. Als u een e-mail stuurt, vraag dan om een ontvangstbevestiging.

  • 6. Naar De Geschillencommissie?

    Komt er geen (goede) oplossing of reageert het telecombedrijf niet? Dan kunt u naar De Geschillencommissie telecomunicatiediensten stappen. Voorwaarde is dat het bedrijf is aangesloten bij deze commissie. Dat is bijna altijd zo. Aan het besluit van De Geschillencommissie moeten beiden partijen zich houden. Als De Geschillencommissie uw klacht niet behandelt, kunt u naar de rechter.

    Hebt u hulp nodig, neem dan contact met ons op.

Onze oplossingen

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering bij Interpolis? Maak dan gebruik van onze RechtsHulp zonder verzekering. Hiervoor werkt Interpolis samen met LegalGuard.

image description

Dienstverlening telecom: Persoonlijk juridisch advies

Heeft u problemen met uw telefoon abonnement? Of bent u niet tevreden over uw internetprovider? Dan kunnen wij u helpen.

Waar sta ik? Wat kan ik juridisch allemaal doen? Wat zou jij doen in mijn situatie?
Allemaal vragen die wij voor u kunnen beantwoorden.

U krijgt persoonlijk advies over uw rechten en plichten. Natuurlijk bekijkt de jurist ook of alle regels goed zijn toegepast.
De jurist gaat eerst alle stukken bestuderen. Daarna krijgt u een advies over uw rechtspositie. Bijvoorbeeld of u in uw recht staat.
En over welke vervolgstappen het beste voor u zijn.

Lees meer € 299,00
image description

Dienstverlening telecom: Onderhandelen door een jurist

Heeft u problemen met uw telefoon abonnement? Of bent u niet tevreden over uw internetprovider? Dan kunnen wij u helpen.

Een jurist verdiept zich eerst in uw situatie en stelt met u een strategie op. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken hoe we het beste de onderhandeling in kunnen gaan. De jurist onderhandelt daarna voor u met de andere partij. Hier hoeft u niet bij te zijn. Uw belangen zijn in vertrouwde handen.

Lees meer € 699,00
image description

Dienstverlening telecom: Juridische procedure voeren

Heeft u problemen met uw telefoon abonnement? Of bent u niet tevreden over uw internetprovider? Dan kunnen wij u helpen.

Een jurist voert namens u een juridische procedure. Bijvoorbeeld voor de rechtbank of een geschillencommissie.U bepaalt samen met de jurist de beste strategie. De jurist voert daarna de procedure voor u. Zo wordt u persoonlijk bijgestaan.

Let op: u kunt deze oplossing alleen kiezen als u ook de oplossing 'Persoonlijk juridisch advies' al hebt gekregen.

Lees meer € 1689,00
Contact

Mijn telefoonrekening is opeens veel hoger? Neem contact met ons op.

Bellen
  • 088 462 80 80
  • Openingstijden

    Maandag t/m vrijdag 09:00 tot 17:00

Post
LegalGuard Postbus 9150 7300 HZ Apeldoorn

Veel gestelde vragen

  • Wat is De Geschillencommissie?

    U hebt een klacht over een bedrijf en komt er met het bedrijf niet uit. In dat geval kunt u uw klacht melden bij De Geschillencommissie. Elke branche heeft zijn eigen Geschillencommissie. Bepaal eerst of De Geschillencommissie uw klacht in behandeling kan nemen. Wanneer dat het geval is, vult u eerst een vragenlijst in en betaalt u het klachtengeld. De hoogte hiervan hangt af van de commissie. Daarna mag het bedrijf op uw klacht reageren en zal De Geschillencommissie de verdere stappen bepalen. U krijgt het klachtengeld terug van het bedrijf als u in het gelijk wordt gesteld.

    Meer informatie vindt u op de website van De Geschillencommissie

Advies & Contact