Wat u zelf kunt doen als u uw abonnement wil opzeggen

U wilt uw telefoonabonnement opzeggen, maar de telefoonprovider zegt dat dat niet kan. Wat kunt u doen? De volgende informatie helpt u op weg.

Meer informatie & tips

  • 1. Loopt uw contract nog?

    Mijn contract is verlopen

    Als uw contract is verlopen, dan kunt u uw contract opzeggen. U hebt dan een opzegtermijn van maximaal één maand. Het moment van opzeggen bepaalt ook het moment van het beëindigen van uw contract. Dat hoeft dus niet het einde van de maand te zijn.

    Mijn contract loopt nog

    Als uw contract nog loopt, moet u wachten totdat uw contract afloopt. Eén maand voor het einde uw contract, kunt u opzeggen.

    U kunt uw contract ook eerder beëindigen. Meestal wordt dan een boetebedrag in rekening gebracht. De boete is even hoog als de rekening van alle resterende maanden.

  • 2. Stuur een opzegbrief

    Bekijk uw contract en de algemene voorwaarden. Hierin staat de opzegtermijn en hoe u moet opzeggen. Een abonnement moet u vaak schriftelijk opzeggen. Vermeld in uw brief duidelijk wanneer u uw abonnement wil opzeggen. Stuur de opzegbrief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd bewijzen dat u de brief gestuurd hebt.

  • 3. Zoek samen naar een oplossing

    Hebt u op tijd en op de juiste manier opgezegd? Dan zal de telefoonprovider het contract beëindigen. Is het telecombedrijf het niet eens met de opzegging, probeer dan samen met het bedrijf een oplossing te vinden.

  • 4. Stuur een ingebrekestelling

    Komt u er niet uit met de telefoonprovider? Stuur dan een ingebrekestelling. Dat is een brief met de volgende informatie:

    • Uw klacht. Waarom vindt u dat de telefoonprovider uw opzegging moet accepteren?
    • Een termijn waar binnen het bedrijf uw probleem moet oplossen. Twee weken is hiervoor gebruikelijk. Als in de algemene voorwaarden een reactietermijn wordt genoemd, moet het bedrijf zich hieraan houden.
    • U vermeldt ook dat wanneer het bedrijf uw probleem niet oplost, u verdere stappen gaat ondernemen. Misschien moet de telefoonprovider uw abonnementskosten terugbetalen.

    Voorbeeld ingebrekestelling

    Stuur de brief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd bewijzen dat u de brief gestuurd hebt. Als u een e-mail stuurt, vraag dan om een ontvangstbevestiging.

  • 5. Naar De Geschillencommissie

    Komt er geen (goede) oplossing of reageert het telecombedrijf niet? Dan kunt u naar De Geschillencommissie telecomunicatiediensten stappen. Voorwaarde is dat het bedrijf is aangesloten bij deze commissie. Dat is bijna altijd zo. Aan het besluit van De Geschillencommissie moeten beiden partijen zich houden. Als De Geschillencommissie uw klacht niet behandelt, kunt u naar de rechter.

    Hebt u hulp nodig, neem dan contact met ons op.

Onze oplossingen

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering bij Interpolis? Maak dan gebruik van onze RechtsHulp zonder verzekering. Hiervoor werkt Interpolis samen met LegalGuard.

image description

Dienstverlening telecom: Persoonlijk juridisch advies

Heeft u problemen met uw telefoon abonnement? Of bent u niet tevreden over uw internetprovider? Dan kunnen wij u helpen.

Waar sta ik? Wat kan ik juridisch allemaal doen? Wat zou jij doen in mijn situatie?
Allemaal vragen die wij voor u kunnen beantwoorden.

U krijgt persoonlijk advies over uw rechten en plichten. Natuurlijk bekijkt de jurist ook of alle regels goed zijn toegepast.
De jurist gaat eerst alle stukken bestuderen. Daarna krijgt u een advies over uw rechtspositie. Bijvoorbeeld of u in uw recht staat.
En over welke vervolgstappen het beste voor u zijn.

Lees meer € 299,00
image description

Dienstverlening telecom: Onderhandelen door een jurist

Heeft u problemen met uw telefoon abonnement? Of bent u niet tevreden over uw internetprovider? Dan kunnen wij u helpen.

Een jurist verdiept zich eerst in uw situatie en stelt met u een strategie op. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken hoe we het beste de onderhandeling in kunnen gaan. De jurist onderhandelt daarna voor u met de andere partij. Hier hoeft u niet bij te zijn. Uw belangen zijn in vertrouwde handen.

Lees meer € 699,00
image description

Dienstverlening telecom: Juridische procedure voeren

Heeft u problemen met uw telefoon abonnement? Of bent u niet tevreden over uw internetprovider? Dan kunnen wij u helpen.

Een jurist voert namens u een juridische procedure. Bijvoorbeeld voor de rechtbank of een geschillencommissie.U bepaalt samen met de jurist de beste strategie. De jurist voert daarna de procedure voor u. Zo wordt u persoonlijk bijgestaan.

Let op: u kunt deze oplossing alleen kiezen als u ook de oplossing 'Persoonlijk juridisch advies' al hebt gekregen.

Lees meer € 1689,00
Contact

Ik wil mijn abonnement opzeggen? Neem contact met ons op.

Bellen
  • 088 462 80 80
  • Openingstijden

    Maandag t/m vrijdag 09:00 tot 17:00

Post
LegalGuard Postbus 9150 7300 HZ Apeldoorn

Veel gestelde vragen

  • Wat is De Geschillencommissie?

    U hebt een klacht over een bedrijf en komt er met het bedrijf niet uit. In dat geval kunt u uw klacht melden bij De Geschillencommissie. Elke branche heeft zijn eigen Geschillencommissie. Bepaal eerst of De Geschillencommissie uw klacht in behandeling kan nemen. Wanneer dat het geval is, vult u eerst een vragenlijst in en betaalt u het klachtengeld. De hoogte hiervan hangt af van de commissie. Daarna mag het bedrijf op uw klacht reageren en zal De Geschillencommissie de verdere stappen bepalen. U krijgt het klachtengeld terug van het bedrijf als u in het gelijk wordt gesteld.

    Meer informatie vindt u op de website van De Geschillencommissie.

  • Moet ik mijn abonnementskosten blijven betalen?

    Wanneer u uw abonnement hebt opgezegd, hoeft u geen abonnementskosten meer te betalen. Daarvoor is natuurlijk wel van belang dat u de juiste opzegtermijn hebt aangehouden. Wanneer de telefoonprovider uw abonnementskosten toch bij u afschrijft, kunt u deze terugvorderen.

  • De algemene voorwaarden zijn gewijzigd, mag ik mijn abonnement dan opzeggen?

    Ja, u mag uw overeenkomst opzeggen als de wijziging nadelig voor u is. De telefoonprovider moet u minimaal 1 maand van tevoren over de wijziging informeren. Aan de opzegging zijn geen verdere kosten verbonden.

Advies & Contact