Wat u zelf kunt doen als het niet op tijd klaar is

U huurt iemand in om een klus te doen. U vraagt bijvoorbeeld een klusjesman een nieuwe vloer te leggen. Het heeft haast, want volgende week komt ook een nieuwe keuken. Helaas is de klus niet op tijd geklaard. Wat kunt u doen?

Meer informatie & tips

  • 1. Wat is de afspraak?

    Kijk daarvoor in uw contract en in de algemene voorwaarden. Hebt u afgesproken wanneer de klusjesman de werkzaamheden komt uitvoeren en wanneer het klaar is? Of hebt u daar niets over afgesproken?

  • 2. Zoek samen naar een oplossing

    Vindt u dat de klusjesman de afspraken niet is nagekomen? Neem dan eerst contact met hem op. Geef de klusjesman de gelegenheid om alsnog de afspraken na te komen.

    Tip

    Leg de afspraken die u met de klusjesman maakt goed vast op papier. Zo weet u waar u aan toe bent.

  • 3. Stuur een ingebrekestelling

    Komt u niet samen met de klusjesman tot een oplossing? Stuur dan een ingebrekestelling. Dat is een brief waarin de volgende punten staan:

    • Informatie over de uitvoering van de werkzaamheden, zoals welke werkzaamheden het zijn geweest en wanneer ze zijn uitgevoerd
    • De klacht die u over de werkzaamheden hebt en wanneer deze klacht is ontstaan
    • Wat er al is besproken over uw klacht met de klusjesman
    • Verzoek de klusjesman binnen een termijn van twee weken de werkzaamheden alsnog uit te voeren of u een alternatief te bieden
    • Geef aan of u ook schade hebt geleden en zo ja, hoe hoog deze schade is
    • Geef eventueel aan wat u doet wanneer de klusjesman niet ingaat op uw vraag. Zie punt 4.

    Voorbeeldbrief ingebrekestelling

    Stuur de brief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd aantonen dat u de brief hebt gestuurd. Als u een e-mail stuurt, vraag dan om een ontvangstbevestiging.

  • 4. Vraag een offerte op bij een ander

    Reageert de klusjesman niet, vraag dan bij een andere een offerte op voor herstel. Zo weet u hoeveel het kost als een ander de werkzaamheden afmaakt. U kunt vervolgens een van de volgende dingen doen:

    1. Vraag de klusjesman of hij deze kosten wil betalen

      Let op: deze kosten moeten uiteraard wel redelijk zijn.

    2. Laat de klusjesman weten dat u de overeenkomst wilt terugdraaien

      Dit kan alleen als een groot deel van de werkzaamheden niet (goed) is afgerond. Is de klusjesman het hiermee eens, dan moet de klusjesman het door u betaalde bedrag terugbetalen. Hij hoeft de werkzaamheden ook niet meer uit te voeren.

    3. U betaalt een deel van de rekening niet

      Wanneer er maar een klein deel van de werkzaamheden niet (goed) is afgerond kunt u alleen voor dat deel het contract terugdraaien. U kunt dan de klusjesman laten weten dat u dit deel niet betaalt of terugvraagt. Hij hoeft de werkzaamheden dan ook niet meer uit te voeren.

    Let op: wanneer de klusjesman nog niet begonnen is met de werkzaamheden hoeft u geen offerte bij een ander op te vragen. U kunt dan direct de klusjesman laten weten dat u het contract wilt terugdraaien.

    Schade

    Het kan zijn dat de klusjesman schade heeft veroorzaakt aan uw spullen. Hiervoor hoeft u de klusjesman niet de kans te geven de situatie te herstellen, maar kunt u direct de klusjesman aansprakelijk stellen voor de schade.

    Lees meer over dit onderwerp in het artikel Er is schade veroorzaakt

  • 5. Naar De Geschillencommissie

    Vindt u geen oplossing, dan is het misschien nodig om naar De Geschillencommissie of de rechter te gaan.

    Neem contact met ons op om dit te bespreken.

Onze oplossingen

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering bij Interpolis? Maak dan gebruik van onze RechtsHulp zonder verzekering. Hiervoor werkt Interpolis samen met LegalGuard.

image description

Problemen met een dienstverlener: Persoonlijk juridisch advies

Onze jurist kijkt met u hoe het zit met uw rechten en plichten en welke juridische stappen mogelijk zijn.

Waar sta ik? Wat kan ik juridisch allemaal doen? Wat zou jij doen in mijn situatie? Allemaal vragen die wij voor u kunnen beantwoorden.

U krijgt persoonlijk advies over uw rechten en plichten. Natuurlijk bekijkt de jurist ook of alle regels goed zijn toegepast. De jurist gaat eerst alle stukken bestuderen. Daarna krijgt u een advies over uw rechtspositie. Bijvoorbeeld of u in uw recht staat. En over welke vervolgstappen het beste voor u zijn.

Lees meer € 299,-
Contact

Het is niet op tijd klaar? Neem contact met ons op.

Bellen
  • 088 462 80 80
  • Openingstijden

    Maandag t/m vrijdag 09:00 tot 17:00

Post
LegalGuard Postbus 9150 7300 HZ Apeldoorn

Veel gestelde vragen

  • Wat is De Geschillencommissie?

    U hebt een klacht over een bedrijf en komt er met het bedrijf niet uit. In dat geval kunt u uw klacht melden bij De Geschillencommissie. Elke branche heeft zijn eigen Geschillencommissie.

    Bepaal eerst of De Geschillencommissie uw klacht in behandeling kan nemen. Wanneer dat het geval is, vult u eerst een vragenlijst in en betaalt u het klachtengeld. De hoogte hiervan hangt af van de commissie. Daarna mag het bedrijf op uw klacht reageren en zal De Geschillencommissie de verdere stappen bepalen. U krijgt het klachtengeld terug van het bedrijf als u gelijk krijgt.

    Website De Geschillencommissie

Advies & Contact