Wat u zelf kunt doen als u niet tevreden bent over de kwaliteit

U huurt iemand in om een klus in of om uw huis te doen. U vraagt bijvoorbeeld een tuinman uw heg te snoeien of een schilder de kozijnen te schilderen. Helaas bent u niet tevreden met het resultaat. Wat kunt u doen? De volgende informatie helpt u op weg.

Meer informatie & tips

  • 1. Wat is de afspraak?

    Het is belangrijk dat de afspraken over het werk duidelijk zijn. Hebt u een bepaald resultaat afgesproken of vroeg u de klusjesman iets te doen zonder een duidelijk resultaat? Welke verplichting heeft de klusjesman?

    Resultaatsverplichting

    De klusjesman legt een nieuwe vloer in de keuken. Dit is een duidelijk resultaat waar u afspraken over maakt. De klusjesman is verplicht het resultaat te leveren.

    Inspanningsverplichting

    U hebt een probleem met uw cv-ketel en vraagt een klusjesman de ketel na te kijken. De klusjesman is niet verplicht het probleem op te lossen, maar hij moet zijn werk wel zo goed mogelijk doen.

  • 2. Leg de situatie vast

    U moet aantonen dat de klusjesman de afspraken niet is nagekomen. Leg daarom de situatie zo goed mogelijk vast. Maak bijvoorbeeld foto’s en bewaar e-mails.

  • 3. Hebt u garantie?

    Misschien hebt u wel garantie op de uitgevoerde werkzaamheden. Kijk daarvoor in uw contract of de algemene voorwaarden. Ook zonder garantie is de klusjesman verplicht de gemaakte afspraken na te komen.

  • 4. Meld uw klacht op tijd

    Meld de klusjesman zo snel mogelijk dat u niet tevreden bent en waarom niet. Bevestig dit gesprek in een brief of e-mail. In deze brief geeft u ook aan dat u de klusjesman de kans krijgt om de situatie te herstellen.

  • 5. Stuur een ingebrekestelling

    Komt u niet samen met de klusjesman tot een oplossing? Stuur dan een ingebrekestelling. Dat is een brief waarin de volgende punten staan:

    • Informatie over de uitvoering van de werkzaamheden, zoals welke werkzaamheden het zijn geweest en wanneer ze zijn uitgevoerd
    • De klacht die u over de werkzaamheden hebt en wanneer deze klacht is ontstaan
    • Wat er al is besproken over uw klacht met de klusjesman
    • Verzoek de klusjesman binnen een termijn van twee weken de gebreken te herstellen of u een alternatief te bieden
    • Geef eventueel aan wat u doet wanneer de klusjesman niet ingaat op uw vraag. Zie 6.

    Voorbeeldbrief ingebrekestelling

    Stuur de brief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd aantonen dat u de brief hebt gestuurd. Als u een e-mail stuurt, vraag dan om een ontvangstbevestiging.

    Tip

    Hebt u de rekening nog niet (volledig) betaald? U kunt de betaling achterhouden die in verhouding staat tot het deel van de werkzaamheden waarover u niet tevreden bent. Bevestig de klusjesman dat u dit deel betaalt nadat de gebreken zijn hersteld.

  • 6. Vraag een offerte op bij een ander

    Gaat de klusjesman niet in op uw brief, vraag dan bij een ander een offerte op voor herstel. Zo weet u hoeveel het kost als een ander de werkzaamheden afmaakt. U kunt vervolgens een van de volgende dingen doen:

    1. Vraag de klusjesman of hij deze kosten wil betalen

      Let op: deze kosten moeten uiteraard wel redelijk zijn.

    2. Laat de klusjesman weten dat u het contract wilt terugdraaien

      Dit kan alleen als een groot deel van de werkzaamheden niet (goed) is afgerond. Is de klusjesman het hiermee eens, dan moet de klusjesman het door u betaalde bedrag terugbetalen en hoeft hij de werkzaamheden niet meer uit te voeren.

    3. U betaalt een deel van de rekening niet

      Wanneer er maar een klein deel van de werkzaamheden niet (goed) is afgerond, kunt u alleen voor dat deel de overeenkomst terugdraaien. U kunt dan de klusjesman laten weten dat u dit deel niet betaalt of terugvraagt en dat hij de werkzaamheden niet meer hoeft uit te voeren.

    Schade

    Het kan zijn dat de klusjesman schade heeft veroorzaakt aan uw spullen. Hiervoor hoeft u de klusjesman niet de kans te geven de situatie te herstellen, maar kunt u direct de klusjesman aansprakelijk stellen voor de schade.

    Lees meer over dit onderwerp in het artikel Er is schade veroorzaakt

  • 7. Naar De Geschillencommissie

    Vindt u geen oplossing, dan is het misschien nodig om naar De Geschillencommissie of de rechter te gaan.

    Neem contact met ons op om dit te bespreken.

Onze oplossingen

Onze oplossingen bij Ik vind de kwaliteit niet goed

image description

Problemen met een dienstverlener: Persoonlijk juridisch advies

Onze jurist kijkt met u hoe het zit met uw rechten en plichten en welke juridische stappen mogelijk zijn.

Waar sta ik? Wat kan ik juridisch allemaal doen? Wat zou jij doen in mijn situatie? Allemaal vragen die wij voor u kunnen beantwoorden.

U krijgt persoonlijk advies over uw rechten en plichten. Natuurlijk bekijkt de jurist ook of alle regels goed zijn toegepast. De jurist gaat eerst alle stukken bestuderen. Daarna krijgt u een advies over uw rechtspositie. Bijvoorbeeld of u in uw recht staat. En over welke vervolgstappen het beste voor u zijn.

Lees meer € 299,-
Contact

Ik vind de kwaliteit niet goed? Neem contact met ons op.

Bellen
  • 088 462 80 80
  • Openingstijden

    Maandag t/m vrijdag 09:00 tot 17:00

Post
LegalGuard Postbus 9150 7300 HZ Apeldoorn

Veel gestelde vragen

  • Wat is De Geschillencommissie?

    U hebt een klacht over een bedrijf en komt er met het bedrijf niet uit. In dat geval kunt u uw klacht melden bij De Geschillencommissie. Elke branche heeft zijn eigen Geschillencommissie.

    Bepaal eerst of De Geschillencommissie uw klacht in behandeling kan nemen. Wanneer dat het geval is, vult u eerst een vragenlijst in en betaalt u het klachtengeld. De hoogte hiervan hangt af van de commissie. Daarna mag het bedrijf op uw klacht reageren en zal De Geschillencommissie de verdere stappen bepalen. U krijgt het klachtengeld terug van het bedrijf als u gelijk krijgt.

    Website De Geschillencommissie

Advies & Contact