Ik heb schade door een stroomstoring

U hebt een stroomstoring gehad. Hierdoor zijn er spullen, bijvoorbeeld elektrische apparaten, kapot gegaan. Wat kunt u doen?

Meer informatie & tips

  • 1. Wie is aansprakelijk?

    Wie u aansprakelijk kunt stellen voor de schade hangt af van hoe de schade is ontstaan. Als de schade is ontstaan door stroomuitval of piekspanning (na inschakeling van de stroom), moet de netbeheerder de schade vergoeden.

    Is iemand anders verantwoordelijk voor de piekspanning, dan verwijst de netbeheerder u naar hem door.

    Een voorbeeld

    Door graafwerkzaamheden in de buurt is er piekspanning ontstaan. Hierdoor hebt u schade geleden. De netbeheerder verwijst u door naar degene die deze graafwerkzaamheden heeft uitgevoerd.

  • 2. Verzamel bewijs

    U moet bewijzen dat de schade is ontstaan door het uitvallen van de stroom of door piekspanning. Het is daarom belangrijk om gegevens en bewijs rondom de gebeurtenis te verzamelen en goed te bewaren. Ook als u twijfelt of u de netbeheerder aansprakelijk kunt stellen. Bijvoorbeeld:

    • Foto’s van de situatie
    • Bonnetjes en facturen van kosten die u maakt om de schade te herstellen

    Het is vaak lastig te bewijzen dat u schade hebt door piekspanning. De veroorzaker van piekspanning zegt meestal dat uw apparaten verouderd zijn. U hebt bijvoorbeeld een oude wasmachine of televisie. Informeer daarom altijd bij uw buren naar eventuele schade. U kunt daarnaar verwijzen als u de netbeheerder aansprakelijk wilt stellen voor uw schade.

    Let op: soms is het nodig om een expert in te schakelen. Hij kan bepalen of u schade hebt en zo ja, hoe hoog de schade is.

  • 3. Meld de schade

    Meld de schade bij de netbeheerder en probeer samen een oplossing te vinden. U krijgt de schade aan uw apparaten niet tot aan de nieuwwaarde vergoed. De leeftijd van uw apparaten speelt hierbij een rol. Wanneer een apparaat normaal 20 jaar meegaat en het apparaat na tien jaar kapot gaat, is het redelijk als de netbeheerder 50% van de aankoopwaarde vergoedt.

    Tip

    Schade aan apparaten kunt u ook melden bij uw inboedelverzekeraar.

  • 4. Stel de netbeheerder aansprakelijk

    Komt u er niet uit met de netbeheerder? Stuur dan een brief waarin u de netbeheerder aansprakelijk stelt voor de schade. Geef aan wat uw schade is en toon dit zoveel mogelijk aan. Bijvoorbeeld met foto’s en bonnen van reparaties.

    Stuur de brief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd aantonen dat u de brief hebt verstuurd.

    Voorbeeldbrief Aansprakelijkstelling

  • 5. Naar De Geschillencommissie

    Komt er geen (goede) oplossing of reageert uw energiebedrijf of de netbeheerder niet? Dan kunt u naar De Geschillencommissie Energie stappen. Voorwaarde is dat het bedrijf is aangesloten bij deze commissie. Dat is bijna altijd zo. Aan het besluit van De Geschillencommissie moeten beiden partijen zich houden. Soms heeft een energiemaatschappij een eigen geschillenregeling. Dit staat in de algemene voorwaarden.

    Als de geschillencommissie uw klacht niet behandelt, kunt u naar de rechter.

    Hebt u hulp nodig, neem dan contact met ons op.

Onze oplossingen

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering bij Interpolis? Maak dan gebruik van onze RechtsHulp zonder verzekering. Hiervoor werkt Interpolis samen met LegalGuard.

image description

Dienstverlening energiezaken: Persoonlijk juridisch advies

Heeft u problemen met uw energiemaatschappij? Klopt bijvoorbeeld de afrekening niet? Dan kunnen wij u helpen.

Waar sta ik? Wat kan ik juridisch allemaal doen? Wat zou jij doen in mijn situatie?
Allemaal vragen die wij voor u kunnen beantwoorden.

U krijgt persoonlijk advies over uw rechten en plichten. Natuurlijk bekijkt de jurist ook of alle regels goed zijn toegepast.
De jurist gaat eerst alle stukken bestuderen. Daarna krijgt u een advies over uw rechtspositie. Bijvoorbeeld of u in uw recht staat.
En over welke vervolgstappen het beste voor u zijn.

Lees meer € 299,00
image description

Dienstverlening energiezaken: Onderhandelen door een jurist

Heeft u problemen met uw energiemaatschappij? Klopt bijvoorbeeld de afrekening niet? Dan kunnen wij u helpen.

Een jurist verdiept zich eerst in uw situatie en stelt met u een strategie op. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken hoe we het beste de onderhandeling in kunnen gaan. De jurist onderhandelt daarna voor u met de andere partij. Hier hoeft u niet bij te zijn. Uw belangen zijn in vertrouwde handen.

Lees meer €699,00
image description

Dienstverlening energiezaken: Juridische procedure voeren

Heeft u problemen met uw telefoon abonnement? Of bent u niet tevreden over uw internetprovider? Dan kunnen wij u helpen.

Een jurist voert namens u een juridische procedure. Bijvoorbeeld voor de rechtbank of een geschillencommissie.
U bepaalt samen met de jurist de beste strategie. De jurist voert daarna de procedure voor u. Zo wordt u persoonlijk bijgestaan.

Let op: u kunt deze oplossing alleen kiezen als u ook de oplossing 'Persoonlijk juridisch advies' al hebt gekregen.

Lees meer € 1689,00
Contact

Schade door een stroomstoring? Neem contact met ons op.

Bellen
  • 088 462 80 80
  • Openingstijden

    Maandag t/m vrijdag 09:00 tot 17:00

Post
LegalGuard Postbus 9150 7300 HZ Apeldoorn

Veel gestelde vragen

Advies & Contact