Wat u zelf kunt doen bij onjuiste meterstanden

Voor de jaarlijkse afrekening geeft u uw meterstanden door, maar deze kloppen volgens u niet. Of de meterstanden op de jaarrekening zijn volgens u verkeerd ingeschat. Wat kunt u doen?

Meer informatie & tips

  • 1. De meterstanden zijn verkeerd ingeschat

    Bent u het niet eens met de ingeschatte meterstanden? Geef dan de, volgens u juiste meterstanden door aan de energiemaatschappij en vraag om correctie. Dit doet de energiemaatschappij alleen als het verschil tussen de werkelijke en de geschatte meterstand erg groot is. Wanneer dit verschil klein is, wordt dit gecorrigeerd in de volgende jaarafrekening.

  • 2. De energiemeter is kapot

    Denkt u dat uw energiemeter kapot is en daardoor niet de juiste standen geeft? Meld dit dan bij uw energiemaatschappij en netbeheerder. In overleg kunt u de meter laten controleren door een erkend installateur.

    De energiemeter ijken

    Zegt de installateur dat de meter niet goed werkt? Laat de meter dan ijken. Alleen een erkend meetbedrijf mag de meterstanden opnemen en reparaties van uw meter uitvoeren. Vaak staat het meetbedrijf op de energiemeter aangegeven.

    Een overzicht van erkende meetbedrijven

    De netbeheerder betaalt de kosten van het ijken als uw meter inderdaad niet goed werkt. Ligt het niet aan de meter dat uw meterstanden niet kloppen? Dan betaalt u de kosten van het ijken zelf. Dit kost al snel 250 euro.

    Let op: een meter is niet vaak kapot. Houd hier rekening mee voordat u geld uitgeeft aan het ijken.

    Als de meter kapot is, wordt hij gemaakt of vervangen. Uw meterstanden worden dan gebaseerd op uw verbruik in het verleden. In dat geval ontvangt u een nieuwe jaarafrekening.

  • 3. Zoek samen naar een oplossing

    Bent u het nog steeds niet eens met de meterstanden? Probeer dan samen een oplossing te vinden.

    U kunt ook een brief sturen waarin u uw klacht vermeld. Geef in uw brief aan dat u het niet eens bent met de meterstanden en waarom u het niet eens bent. Stuur de brief aangetekend op. Zo kunt u altijd bewijzen dat u hem hebt verstuurd.

  • 4. Naar De Geschillencommissie

    Komt er geen (goede) oplossing of reageert uw energiebedrijf of de netbeheerder niet? Dan kunt u naar De Geschillencommissie Energie stappen. Voorwaarde is dat het bedrijf is aangesloten bij deze commissie. Dat is bijna altijd zo. Aan het besluit van De Geschillencommissie moeten beiden partijen zich houden. Soms heeft een energiemaatschappij een eigen geschillenregeling. Dit staat in de algemene voorwaarden.

    Als De Geschillencommissie uw klacht niet behandelt, kunt u naar de rechter.

    Hebt u hulp nodig, neem dan contact met ons op.

Onze oplossingen

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering bij Interpolis? Maak dan gebruik van onze RechtsHulp zonder verzekering. Hiervoor werkt Interpolis samen met LegalGuard.

image description

Dienstverlening energiezaken: Persoonlijk juridisch advies

Heeft u problemen met uw energiemaatschappij? Klopt bijvoorbeeld de afrekening niet? Dan kunnen wij u helpen.

Waar sta ik? Wat kan ik juridisch allemaal doen? Wat zou jij doen in mijn situatie?
Allemaal vragen die wij voor u kunnen beantwoorden.

U krijgt persoonlijk advies over uw rechten en plichten. Natuurlijk bekijkt de jurist ook of alle regels goed zijn toegepast.
De jurist gaat eerst alle stukken bestuderen. Daarna krijgt u een advies over uw rechtspositie. Bijvoorbeeld of u in uw recht staat.
En over welke vervolgstappen het beste voor u zijn.

Lees meer € 299,00
image description

Dienstverlening energiezaken: Onderhandelen door een jurist

Heeft u problemen met uw energiemaatschappij? Klopt bijvoorbeeld de afrekening niet? Dan kunnen wij u helpen.

Een jurist verdiept zich eerst in uw situatie en stelt met u een strategie op. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken hoe we het beste de onderhandeling in kunnen gaan. De jurist onderhandelt daarna voor u met de andere partij. Hier hoeft u niet bij te zijn. Uw belangen zijn in vertrouwde handen.

Lees meer €699,00
image description

Dienstverlening energiezaken: Juridische procedure voeren

Heeft u problemen met uw telefoon abonnement? Of bent u niet tevreden over uw internetprovider? Dan kunnen wij u helpen.

Een jurist voert namens u een juridische procedure. Bijvoorbeeld voor de rechtbank of een geschillencommissie.
U bepaalt samen met de jurist de beste strategie. De jurist voert daarna de procedure voor u. Zo wordt u persoonlijk bijgestaan.

Let op: u kunt deze oplossing alleen kiezen als u ook de oplossing 'Persoonlijk juridisch advies' al hebt gekregen.

Lees meer € 1689,00
Contact

Mijn meterstanden zijn niet goed? Neem contact met ons op.

Bellen
  • 088 462 80 80
  • Openingstijden

    Maandag t/m vrijdag 09:00 tot 17:00

Post
LegalGuard Postbus 9150 7300 HZ Apeldoorn

Veel gestelde vragen

  • Hoe kan ik de meterstanden controleren?

    U kunt een tussenmeter laten plaatsen. Zo kunt u controleren of de hoogte van uw meterstand correct is. Deze wordt na de meter op het elektriciteitsnet van uw woning geplaatst en meet net als de meter van de netbeheerder het verbruik.

Advies & Contact