Wat u zelf kunt doen als de premie verhoogd wordt.

U hebt een verzekering afgesloten. Opeens wil de verzekeraar de premie verhogen. Mag dat? De volgende informatie helpt u op weg.

Meer informatie & tips

  • 1. Bekijk de polisvoorwaarden

    In de polisvoorwaarden moet staan of de verzekeraar zijn prijzen mag verhogen. Als dat niet zo is, mag de verzekeraar de premie niet verhogen. In dat geval kunt u de verzekering opzeggen zonder verdere kosten.

    Staat het in de polisvoorwaarden, dan moet de verzekeraar u van tevoren zeggen dat hij de premie verhoogt. Heeft de verzekeraar dat niet gedaan? Dan kunt u vragen of u de oude premie mag betalen.

    U mag niet opzeggen als de verhoging niet de keuze van de verzekeraar is. Bijvoorbeeld als de BTW wordt aangepast.

  • 2. Wanneer wordt de premie verhoogd?

    Verhoogt de verzekeraar de premie binnen drie maanden, nadat u de verzekering hebt afgesloten? Dan mag u van de overeenkomst af en hoeft u niet het jaar af te wachten. U hoeft de verhoging niet te betalen.

  • 3. Zoek samen naar een oplossing

    Bent u het niet eens met de premieverhoging? Neem dan contact op met de verzekeraar en probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dat niet? Dien dan een klacht in volgens de interne klachtenprocedure. Deze staat vaak beschreven in de polisvoorwaarden of op de website van de verzekeraar.

  • 4. Naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

    Komt er geen (goede) oplossing voor uw klacht of reageert de verzekeraar niet binnen zes weken? Dan kunt u naar het Klachteninstituut financiële Dienstverlening (Kifid) stappen. De verzekeraar moet wel bij het Kifid zijn aangesloten. Dit is meestal zo.

    Meld uw klacht op tijd bij het Kifid:

    • Binnen een jaar nadat u de klacht heeft ingediend bij de verzekeraar óf
    • Binnen drie maanden nadat de verzekeraar haar definitieve standpunt heeft ingenomen

     

    De langste termijn geldt. Voor het indienen van uw klacht bij het Kifid hoeft u niet te betalen.

    Het Kifid beoordeelt eerst of uw zaak geschikt is voor bemiddeling door de Ombudsman.

    De Geschillencommissie

    Wanneer de zaak niet voor bemiddeling geschikt is of de bemiddeling slaagt niet, zal de klacht worden doorgestuurd naar De Geschillencommissie. De Geschillencommissie kan meer informatie opvragen of een hoorzitting plannen. De uitspraak van De Geschillencommissie is bindend, als de verzekeraar dat met Kifid heeft afgesproken.

    Als het Kifid uw zaak niet kan behandelen, kan de zaak aan de rechter worden voorgelegd.

    Hebt u hulp nodig, neem dan contact met ons op.

Onze oplossingen

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering bij Interpolis? Maak dan gebruik van onze RechtsHulp zonder verzekering. Hiervoor werkt Interpolis samen met LegalGuard.

image description

Problemen met een dienstverlener: Persoonlijk juridisch advies

Onze jurist kijkt met u hoe het zit met uw rechten en plichten en welke juridische stappen mogelijk zijn.

Waar sta ik? Wat kan ik juridisch allemaal doen? Wat zou jij doen in mijn situatie? Allemaal vragen die wij voor u kunnen beantwoorden.

U krijgt persoonlijk advies over uw rechten en plichten. Natuurlijk bekijkt de jurist ook of alle regels goed zijn toegepast. De jurist gaat eerst alle stukken bestuderen. Daarna krijgt u een advies over uw rechtspositie. Bijvoorbeeld of u in uw recht staat. En over welke vervolgstappen het beste voor u zijn.

Lees meer € 299,-
Contact

De premie wordt verhoogd? Neem contact met ons op.

Bellen
  • 088 462 80 80
  • Openingstijden

    Maandag t/m vrijdag 09:00 tot 17:00

Post
LegalGuard Postbus 9150 7300 HZ Apeldoorn

Veel gestelde vragen

Advies & Contact