Wat u zelf kunt doen als de polisvoorwaarden worden aangepast

U hebt een verzekering afgesloten. Opeens wil de verzekeraar de polisvoorwaarden wijzigen. Mag dat? De volgende informatie helpt u op weg.

Meer informatie & tips

  • 1. Heeft de verzekeraar u op tijd ingelicht?

    Uw verzekeraar moet u minimaal één maand van tevoren laten weten dat hij de polisvoorwaarden wil aanpassen. Hij moet u ook vertellen wát er wijzigt. Als de wijziging voor u nadelig is, mag u de verzekering opzeggen. Dit kost u verder niets.

  • 2. Zoek samen naar een oplossing

    Bent u het niet eens met de wijziging? Neem dan contact op met de verzekeraar en probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dat niet? Dien dan een klacht in volgens de interne klachtenprocedure. Deze staat vaak beschreven in de polisvoorwaarden of op de website van de verzekeraar.

  • 3. Naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

    Komt er geen (goede) oplossing voor uw klacht of reageert de verzekeraar niet binnen zes weken? Dan kunt u naar het Klachteninstituut financiële Dienstverlening (Kifid) stappen. De verzekeraar moet wel bij het Kifid zijn aangesloten. Dit is meestal zo.

    Meld uw klacht op tijd bij het Kifid:

    • Binnen een jaar nadat u de klacht heeft ingediend bij de verzekeraar óf
    • Binnen drie maanden nadat de verzekeraar haar definitieve standpunt heeft ingenomen

     

    De langste termijn geldt. Voor het indienen van uw klacht bij het Kifid hoeft u niet te betalen.

    Het Kifid beoordeelt eerst of uw zaak geschikt is voor bemiddeling door de Ombudsman.

    De Geschillencommissie

    Wanneer de zaak niet voor bemiddeling geschikt is of de bemiddeling slaagt niet, zal de klacht worden doorgestuurd naar De Geschillencommissie. De Geschillencommissie kan meer informatie opvragen of een hoorzitting plannen. De uitspraak van De Geschillencommissie is bindend, als de verzekeraar dat met Kifid heeft afgesproken.

    Als het Kifid uw zaak niet kan behandelen, kan de zaak aan de rechter worden voorgelegd.

    Hebt u hulp nodig, neem dan contact met ons op.

Onze oplossingen

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering bij Interpolis? Maak dan gebruik van onze RechtsHulp zonder verzekering. Hiervoor werkt Interpolis samen met LegalGuard.

image description

Problemen met een dienstverlener: Persoonlijk juridisch advies

Onze jurist kijkt met u hoe het zit met uw rechten en plichten en welke juridische stappen mogelijk zijn.

Waar sta ik? Wat kan ik juridisch allemaal doen? Wat zou jij doen in mijn situatie? Allemaal vragen die wij voor u kunnen beantwoorden.

U krijgt persoonlijk advies over uw rechten en plichten. Natuurlijk bekijkt de jurist ook of alle regels goed zijn toegepast. De jurist gaat eerst alle stukken bestuderen. Daarna krijgt u een advies over uw rechtspositie. Bijvoorbeeld of u in uw recht staat. En over welke vervolgstappen het beste voor u zijn.

Lees meer € 299,-
Contact

De polisvoorwaarden worden aangepast? Neem contact met ons op.

Bellen
  • 088 462 80 80
  • Openingstijden

    Maandag t/m vrijdag 09:00 tot 17:00

Post
LegalGuard Postbus 9150 7300 HZ Apeldoorn

Veel gestelde vragen

  • Waar vind ik de polisvoorwaarden?

    U bent waarschijnlijk akkoord gegaan met de polisvoorwaarden toen u de verzekering hebt afgesloten. De verzekeraar moet u de polisvoorwaarden toesturen, maar mag deze ook op zijn website plaatsen.

Advies & Contact